Obchodní podmínky společnosti a reklamační řád
Všeobecné obchodní podmínky (včetně reklamačního řádu)
Verze: 3/2023
MOTOCENTRUM HK, spol. s r.o., se sídlem Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové,
identifikační číslo: 49285351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl C, vložka 4417 (dále jen „prodávající“).
1. Úvodní ustanovení
1.1. Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „obchodní podmínky“) prodávajícího upravují v souladu s ustanovením § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, vzájemná práva a povinnosti smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní smlouvy (dále jen „kupní smlouva“) uzavírané mezi prodávajícím a kupujícím prostřednictvím internetového obchodu prodávajícího. Internetový obchod je prodávajícím provozován na webové stránce www.motocentrumhk.cz (dále jen „webová stránka“), a to prostřednictvím rozhraní webové stránky (dále jen „webové rozhraní obchodu“).
1.2. Pro účely těchto obchodních podmínek se rozlišuje kupující-spotřebitel a kupující-podnikatel. Kupující-spotřebitel je každá fyzická osoba, která při uzavírání a plnění kupní smlouvy nejedná v rámci své podnikatelské činnosti ani v rámci samostatného výkonu povolání. Kupující-podnikatel je kupující (fyzická či právnická osoba), který při uzavírání kupní smlouvy jedná v rámci své podnikatelské (obchodní) činnosti nebo v rámci samostatného výkonu povolání, zejména osoba zapsaná v obchodním rejstříku či mající IČ. Práva a povinnosti stanovené v těchto obchodních podmínkách jsou určeny primárně pro kupujícího-spotřebitele; u kupujícího-podnikatele se použijí jen ta ustanovení, která vzhledem ke své povaze dopadají i na vztah s podnikatelem, případně ta, která jsou zde pro kupujícího-podnikatele výslovně uvedena (například odlišná úprava odpovědnosti za vady v čl. 7 a 8 níže). Kupující-podnikatel zejména nemá právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě dle čl. 5 těchto obchodních podmínek a zákona, a záruční doba na zboží pro něj činí 6 měsíců (viz čl. 7.8 níže), není-li výslovně sjednáno nebo právním předpisem stanoveno jinak.
1.3. Ustanovení odchylná od obchodních podmínek je možné sjednat v kupní smlouvě. Odchylná ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními obchodních podmínek.
1.4. Ustanovení obchodních podmínek jsou nedílnou součástí kupní smlouvy. Kupní smlouva i obchodní podmínky jsou vyhotoveny v českém jazyce. Kupní smlouvu lze uzavřít v českém jazyce.
1.5. Znění obchodních podmínek může prodávající jednostranně měnit či doplňovat. Tímto ustanovením nejsou dotčena práva a povinnosti vzniklá po dobu účinnosti předchozího znění obchodních podmínek.
2. Uživatelský účet
2.1. Na základě registrace kupujícího provedené na webové stránce může kupující přistupovat do svého uživatelského rozhraní. Ze svého uživatelského rozhraní může kupující provádět objednávání zboží (dále jen „uživatelský účet“). V případě, že to webové rozhraní obchodu umožňuje, může kupující provádět objednávání zboží též bez registrace přímo z webového rozhraní obchodu.
2.2. Při registraci na webové stránce a při objednávání zboží je kupující povinen uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Údaje uvedené v uživatelském účtu je kupující při jakékoliv jejich změně povinen aktualizovat. Údaje uvedené kupujícím v uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou prodávajícím považovány za správné.
2.3. Přístup k uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Kupující je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu do jeho uživatelského účtu.
2.4. Kupující není oprávněn umožnit využívání uživatelského účtu třetím osobám.
2.5. Prodávající může zrušit uživatelský účet, a to zejména v případě, kdy kupující svůj uživatelský účet déle než 12 měsíců nevyužívá, či v případě, kdy kupující poruší své povinnosti z kupní smlouvy (včetně obchodních podmínek).
2.6. Kupující bere na vědomí, že uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení prodávajícího, popř. nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení třetích osob.
3. Uzavření kupní smlouvy
3.1. Veškerá prezentace zboží umístěná ve webovém rozhraní obchodu je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně tohoto zboží. Ustanovení § 1732 odst. 2 občanského zákoníku se nepoužije.
3.2. Webové rozhraní obchodu obsahuje informace o zboží, a to včetně uvedení cen jednotlivého zboží a nákladů za navrácení zboží, jestliže toto zboží ze své podstaty nemůže být navráceno obvyklou poštovní cestou. Ceny zboží jsou uvedeny včetně daně z přidané hodnoty a všech souvisejících poplatků. Ceny zboží zůstávají v platnosti po dobu, kdy jsou zobrazovány ve webovém rozhraní obchodu. Ceny zboží nejsou přizpůsobovány osobě kupujícího na základě automatizovaného rozhodování. Tímto ustanovením není omezena možnost prodávajícího uzavřít kupní smlouvu za individuálně sjednaných podmínek.
3.3. Webové rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží a o způsobu a čase dodání zboží. Informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží uvedené ve webovém rozhraní obchodu platí pouze v případech, kdy je zboží doručováno v rámci území České republiky. V případě, kdy prodávající nabízí dopravu zboží zdarma, je předpokladem vzniku práva na bezplatnou dopravu zboží na straně kupujícího zaplacení minimální celkové kupní ceny dopravovaného zboží ve výši stanovené ve webovém rozhraní obchodu. V případě, kdy dojde k částečnému odstoupení od kupní smlouvy kupujícím a celková kupní cena zboží, u kterého nedošlo k odstoupení od smlouvy kupujícím, nedosahuje minimální výše, jež je potřebná pro vznik práva na dopravu zboží zdarma podle předchozí věty, právo kupujícího na dopravu zboží zdarma zaniká a kupující je povinen dopravu zboží prodávajícímu uhradit.
3.4. Pro objednání zboží vyplní kupující objednávkový formulář ve webovém rozhraní obchodu. Objednávkový formulář obsahuje zejména informace o:
3.4.1. objednávaném zboží (objednávané zboží „vloží“ kupující do elektronického nákupního košíku webového rozhraní obchodu);
3.4.2. způsobu úhrady kupní ceny zboží, údaje o požadovaném způsobu doručení objednávaného zboží; a
3.4.3. informace o nákladech spojených s dodáním zboží (dále společně jen jako „objednávka“).
3.5. Před zasláním objednávky prodávajícímu je kupujícímu umožněno zkontrolovat a měnit vstupní údaje, které do objednávky kupující vložil, a to i s ohledem na možnost kupujícího zjišťovat a opravovat chyby vzniklé při zadávání dat do objednávky. Objednávku odešle kupující prodávajícímu kliknutím na tlačítko „Objednat a zaplatit“. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím považovány za správné. Prodávající neprodleně po obdržení objednávky toto obdržení kupujícímu potvrdí elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího uvedenou v uživatelském účtu či v objednávce (dále jen „elektronická adresa kupujícího“).
3.6. Prodávající je vždy oprávněn v závislosti na charakteru objednávky (množství zboží, výše kupní ceny, předpokládané náklady na dopravu) požádat kupujícího o dodatečné potvrzení objednávky (například písemně či telefonicky).
3.7. Smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím vzniká doručením přijetí objednávky (akceptací), jež je prodávajícím zasláno kupujícímu elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího.
3.8. Kupující souhlasí s použitím komunikačních prostředků na dálku při uzavírání kupní smlouvy. Náklady vzniklé kupujícímu při použití komunikačních prostředků na dálku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy (náklady na internetové připojení, náklady na telefonní hovory) si hradí kupující sám, přičemž tyto náklady se neliší od základní sazby.
4. Cena zboží a platební podmínky
4.1. Cenu zboží a případné náklady spojené s dodáním zboží dle kupní smlouvy může kupující uhradit prodávajícímu následujícími způsoby:
- v hotovosti na dobírku v místě určeném kupujícím v objednávce;
- bezhotovostně převodem na účet prodávajícího č. 362148838/0300, vedený u ČSOB (dále jen „účet prodávajícího“);
- bezhotovostně online platbou – po uzavření objednávky a zvolení druhu platby společností ComGate Payments, a.s., bude kupující vyzván k úhradě. A) Platební tlačítko – expresní bankovní převod s okamžitým potvrzením úhrady (kupující vybere svou banku, vstoupí do elektronického bankovnictví, potvrdí již předvyplněný bankovní příkaz, popř. vyplní příkaz k úhradě a provede platbu. Prodávající je obratem informován o provedení platby kupujícím a může expedovat zboží. B) Expresní online platba kartou (kupující vyplní potřebné údaje z platební karty (číslo karty, expirace, CVC2/CW2) a potvrdí platbu. Prodávající je obratem informován o provedení platby kupujícím a může expedovat zboží.
Kontaktní údaje na společnost ComGate Payments, a.s. pro případné reklamace nebo dotazy k platbám:
ComGate Payments, a.s.
Gočárova třída 1754 / 48b, Hradec Králové
E-mail: platby-podpora@comgate.cz
Tel: +420 228 224 267 - hotovost / platební karta – platba při osobním odběru zboží na provozovně. Zboží lze vyzvednout po potvrzení dokončení objednávky v provozní době prodávajícího.
4.2. Společně s kupní cenou je kupující povinen zaplatit prodávajícímu také náklady spojené s balením a dodáním zboží ve smluvené výši. Není-li uvedeno výslovně jinak, rozumí se dále kupní cenou i náklady spojené s dodáním zboží.
4.3. Prodávající může požadovat od kupujícího zálohu či jinou obdobnou platbu (například u objednávek vyšší hodnoty). Tímto není dotčeno ustanovení čl. 4.6 obchodních podmínek ohledně povinnosti uhradit kupní cenu zboží předem.
4.4. V případě platby v hotovosti, na dobírku či ve výdejně zásilek je kupní cena splatná při převzetí zboží. V případě bezhotovostní platby je kupní cena splatná do 3 dnů od uzavření kupní smlouvy.
4.5. V případě bezhotovostní platby je kupující povinen hradit kupní cenu zboží společně s uvedením variabilního symbolu platby (identifikace platby). V případě bezhotovostní platby je závazek kupujícího uhradit kupní cenu splněn okamžikem připsání příslušné částky na účet prodávajícího.
4.6. Prodávající je oprávněn, zejména v případě, že ze strany kupujícího nedojde k dodatečnému potvrzení objednávky (dle čl. 3.6 výše), požadovat uhrazení celé kupní ceny ještě před odesláním zboží kupujícímu. Ustanovení § 2119 odst. 1 občanského zákoníku se nepoužije.
4.7. Případné slevy z ceny zboží poskytnuté prodávajícím kupujícímu nelze vzájemně kombinovat, nerozhodne-li prodávající jinak.
4.8. Je-li to v obchodním styku obvyklé nebo je-li tak stanoveno obecně závaznými právními předpisy, vystaví prodávající ohledně plateb prováděných na základě kupní smlouvy kupujícímu daňový doklad – fakturu. Prodávající je plátcem daně z přidané hodnoty. Daňový doklad – fakturu vystaví prodávající kupujícímu po uhrazení ceny zboží a zašle jej v elektronické podobě na elektronickou adresu kupujícího.
5. Odstoupení od kupní smlouvy
5.1. Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1837 občanského zákoníku nelze mimo jiné odstoupit od kupní smlouvy o dodávce:
5.1.1. zboží vyrobeného podle požadavků kupujícího nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám;
5.1.2. zboží v zapečetěném obalu, které z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů není vhodné vrátit poté, co jej kupující porušil;
(další zákonná omezení práva na odstoupení dle § 1837 mohou být uvedena ve vzorovém formuláři pro odstoupení od smlouvy).
5.2. Nejedná-li se o případ uvedený v čl. 5.1 obchodních podmínek či o jiný případ, kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit, a je-li kupující spotřebitelem, má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 a 2 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, a to do čtrnácti (14) dnů ode dne, kdy kupující nebo jím určená třetí osoba odlišná od dopravce převzala zboží, nebo:
5.2.1. poslední kus zboží, objedná-li kupující v rámci jedné objednávky více kusů zboží, které jsou dodávány samostatně;
5.2.2. poslední položku nebo část dodávky zboží sestávajícího z několika položek nebo částí; nebo
5.2.3. první dodávku zboží, je-li ve smlouvě ujednána pravidelná dodávka zboží po ujednanou dobu.
Pro kupujícího-podnikatele právo na odstoupení od kupní smlouvy podle tohoto článku (a uvedených ustanovení občanského zákoníku) nevzniká.
5.3. Odstoupení od kupní smlouvy musí být prodávajícímu odesláno ve lhůtě uvedené v čl. 5.2 obchodních podmínek. Pro odstoupení od kupní smlouvy může kupující využít vzorový formulář poskytovaný prodávajícím, jenž tvoří přílohu obchodních podmínek. Odstoupení od kupní smlouvy může kupující zasílat například na adresu provozovny prodávajícího MOTOCENTRUM HK, spol. s r.o., Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové či na adresu elektronické pošty prodávajícího motocentrumhk@motocentrumhk.cz. Adresa pro vrácení zboží: MOTOCENTRUM HK, spol. s r.o., Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové.
5.4. V případě odstoupení od kupní smlouvy se kupní smlouva od počátku ruší. Zboží musí být prodávajícímu zasláno nebo předáno zpět bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti (14) dnů od odstoupení od smlouvy**,** ledaže mu prodávající nabídne, že si zboží sám vyzvedne. Lhůta je zachována, pokud kupující odešle zboží před jejím uplynutím. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, nese kupující náklady spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v tom případě, kdy zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.
5.5. V případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl. 5.2 obchodních podmínek vrátí prodávající bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti (14) dnů od odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, všechny peněžní prostředky (včetně nákladů na dodání zboží) přijaté od kupujícího, a to stejným způsobem, jakým je prodávající od kupujícího přijal, pokud kupující výslovně neurčí jinak. Prodávající je taktéž oprávněn vrátit plnění poskytnuté kupujícím již při vrácení zboží kupujícím či jiným způsobem, pokud s tím kupující bude souhlasit a nevzniknou tím kupujícímu další náklady. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky kupujícímu dříve, než mu kupující zboží předá nebo prokáže, že zboží odeslal zpět prodávajícímu, podle toho, co nastane dříve.
5.6. Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající oprávněn jednostranně započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní ceny.
5.7. V případech, kdy má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, je prodávající také oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit, a to až do doby převzetí zboží kupujícím. V takovém případě vrátí prodávající kupujícímu kupní cenu (včetně případných zaplacených nákladů na dodání) bez zbytečného odkladu, bezhotovostně na účet určený kupujícím.
5.8. Je-li společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a kupující je povinen spolu se zbožím prodávajícímu vrátit i poskytnutý dárek.
5.9. Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. j) občanského zákoníku, v případě nadrozměrného nebo těžkého zboží, které nemůže být pro svou povahu vráceno obvyklou poštovní cestou, ponese spotřebitel náklady spojené s vrácením zboží. Výše nákladů spojených s vrácením nadrozměrného nebo těžkého zboží se může lišit v závislosti na hmotnosti, rozměrech a vzdálenosti – přesnou cenu dopravy pro vrácení takového zboží sdělí prodávající kupujícímu na vyžádání; orientační ceny jsou dostupné také v cenících přepravní společnosti FOFR.
6. Přeprava a dodání zboží
6.1. V případě, že je způsob dopravy smluven na základě zvláštního požadavku kupujícího, nese kupující riziko i případné dodatečné náklady spojené s tímto způsobem dopravy.
6.2. Je-li prodávající podle kupní smlouvy povinen dodat zboží na místo určené kupujícím v objednávce, je kupující povinen převzít zboží při dodání.
6.3. V případě, že je z důvodů na straně kupujícího nutno zboží doručovat opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo uvedeno v objednávce, je kupující povinen uhradit náklady spojené s opakovaným doručováním zboží, resp. náklady spojené s jiným způsobem doručení.
6.4. Při převzetí zboží od přepravce je kupující povinen bezprostředně překontrolovat stav zásilky spolu s dopravcem (počet balíků, neporušenost pásky s firemním logem, nepoškozenost obalu) podle přiloženého přepravního listu. V případě jakýchkoliv závad musí kupující tuto skutečnost ihned uvést přepravci do přepravního listu. V případě zjištění porušení obalu svědčícího o neoprávněném vniknutí do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce převzít. Tímto ustanovením nejsou dotčena práva kupujícího z odpovědnosti za vady zboží a další práva kupujícího vyplývající z obecně závazných právních předpisů. V případě zásahu vyšší moci či výpadku informačního systému prodávající nenese odpovědnost za opožděné dodání zboží.
6.5. Další práva a povinnosti stran při přepravě zboží mohou upravit zvláštní dodací podmínky prodávajícího, vydá-li je.
7. Práva z vadného plnění (odpovědnost za vady)
7.1. Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy, zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a (u kupujícího-spotřebitele) § 2161 až 2174b zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a dále zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
7.2. Je-li předmětem koupě hmotná movitá věc (zboží), která je dodávána s digitálním obsahem nebo digitální službou takovým způsobem, že by bez nich nemohla plnit své funkce (dále jen „věc s digitálními vlastnostmi“), použijí se ustanovení ohledně odpovědnosti za vady prodávajícího i na poskytování digitálního obsahu nebo digitální služby, i když digitální obsah nebo službu poskytuje třetí osoba. To neplatí, je-li z obsahu kupní smlouvy a z povahy věci zjevné, že jsou digitální obsah nebo služby poskytovány samostatně (odděleně od zboží).
7.3. Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá, že věc:
7.3.1. odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a dalším ujednaným vlastnostem;
7.3.2. je vhodná k účelu, pro který ji kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil; a
7.3.3. je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití (včetně návodu k montáži nebo instalaci, pokud je to relevantní).
7.4. Prodávající odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:
7.4.1. je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví (není-li technických norem);
7.4.2. věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou ve stejném smluvním řetězci (zejména reklamou nebo označením), ledaže prodávající prokáže, že si takového prohlášení nebyl vědom nebo že bylo v době uzavření kupní smlouvy již opraveno srovnatelným způsobem, anebo že na rozhodnutí o koupi nemohlo mít vliv;
7.4.3. je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat; a
7.4.4. věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením kupní smlouvy.
7.5. Ustanovení čl. 7.4 obchodních podmínek se nepoužije, pokud prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy výslovně upozornil, že se některá vlastnost věci liší (např. že věc má určitou vadu či omezení), a kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.
7.6. Prodávající odpovídá kupujícímu také za vadu způsobenou nesprávnou montáží nebo instalací, která byla podle kupní smlouvy provedena prodávajícím nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že montáž nebo instalaci provedl kupující a vada nastala v důsledku nedostatku v návodu poskytnutém prodávajícím nebo poskytovatelem digitálního obsahu či služby, jedná-li se o věc s digitálními vlastnostmi.
7.7. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (ledaže to povaha věci nebo vady zjevně vylučuje). Tato lhůta neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.
7.8. Kupující, který je spotřebitelem, může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Kupující, který je podnikatelem, může vytknout vadu, která se na věci projeví v době šesti měsíců od převzetí. Je-li kupujícím spotřebitelem a předmětem koupě je věc s digitálními vlastnostmi a mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo digitální služba poskytovány soustavně po určitou dobu, může kupující-spotřebitel vytknout vadu, která se na nich vyskytne nebo projeví v době dvou let od převzetí. Má-li být plněno po dobu delší dvou let, má kupující-spotřebitel právo z vady, která se vyskytne nebo projeví v této době. Vytkl-li kupující prodávajícímu vadu oprávněně, doba pro vytčení (reklamaci) vady věci neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat.
7.9. Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým způsobem nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být vada odstraněna druhým způsobem bez značných obtíží pro kupujícího. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li odstranění vady nemožné nebo nepřiměřeně nákladné, a to zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
7.10. Prodávající odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby tím kupujícímu nezpůsobil značné obtíže, přičemž se zohlední povaha věci a účel, pro který kupující věc koupil. K odstranění vady převezme prodávající věc na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž věci, jejíž montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem věci předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadné věci a montáž opravené nebo nové věci anebo uhradí náklady s tím spojené.
7.11. Kupující může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo odstoupit od kupní smlouvy, pokud:
7.11.1. prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s čl. 7.10 obchodních podmínek;
7.11.2. se vada projeví opakovaně (tj. po opravě se vyskytne znovu);
7.11.3. je vada podstatným porušením kupní smlouvy; nebo
7.11.4. je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
Je-li vada věci nevýznamná, kupující nemůže odstoupit od kupní smlouvy (ve smyslu čl. 7.11 obchodních podmínek); má se za to, že žádná vada věci není nevýznamná. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu zaplacenou kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží vrácenou věc nebo co mu kupující prokáže, že věc odeslal zpět – nastane to, co nastane dříve.
7.12. Vadu lze vytknout (reklamaci uplatnit) u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však k opravě určena jiná osoba (autorizovaný servis), která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, kupující vytkne vadu tomu, kdo je určen k provedení opravy.
7.13. S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli své provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i v sídelní (kancelářské) adrese prodávajícího. Prodávající je povinen kupujícímu vydat při uplatnění reklamace písemné potvrzení (reklamační protokol), ve kterém uvede datum, kdy kupující reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje a kontaktní údaje kupujícího pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy (autorizované servisy).
7.14. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a kupující o tom musí být informován nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Je-li předmětem závazku poskytnutí digitálního obsahu (včetně digitálního obsahu dodaného na hmotném nosiči) nebo digitální služby, musí být reklamace vyřízena v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo digitální služby a k účelu, pro nějž kupující digitální obsah nebo digitální službu požadoval.
7.15. Po marném uplynutí lhůty podle čl. 7.14 obchodních podmínek může kupující od kupní smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny.
7.16. Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.
7.17. Práva z odpovědnosti za vady zboží může kupující uplatnit konkrétně zejména osobně na adrese provozovny prodávajícího: Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové, telefonicky na čísle +420 495 270 075 či elektronicky na adrese motocentrumhk@motocentrumhk.cz.
7.18. Kdo má právo z vadného plnění, náleží mu i náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Neuplatní-li však kupující právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud prodávající namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.
7.19. Další práva a povinnosti smluvních stran související s odpovědností prodávajícího za vady (reklamace) jsou upraveny v čl. 8 těchto obchodních podmínek (Reklamační řád).
7.20. Prodávající či výrobce může kupujícímu poskytnout nad rámec jeho zákonných práv z vadného plnění také záruku za jakost. Taková případná záruka (a její podmínky) je vyznačena na obalu zboží nebo v návodu k němu, popřípadě v reklamě, případně ji prodávající kupujícímu písemně potvrdí (vystaví záruční list).
8. Reklamace (Reklamační řád)
8.1. Prodávající odpovídá za to, že zboží je při převzetí dodáno v sjednaném množství a jakosti a že nemá vady ve smyslu čl. 7 výše. Kupující je oprávněn uplatnit práva z odpovědnosti za vady (podat reklamaci) ve lhůtách stanovených v čl. 7.8 výše.
8.2. Kupující je povinen vytknout (reklamovat) vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji zjistí. Reklamaci může kupující uplatnit osobně v provozovně prodávajícího (Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové), nebo písemně formou dopisu zaslaného na adresu sídla či provozovny prodávajícího, případně elektronicky e-mailem na adresu motocentrumhk@motocentrumhk.cz (popř. e-shop@motocentrumhk.cz) či faxem na číslo 495 270 076. Na žádost kupujícího-spotřebitele prodávající vystaví písemné potvrzení o svých povinnostech z vadného plnění v rozsahu stanoveném zákonem.
8.3. Zjevné vady při převzetí zboží: Kupující je povinen při převzetí zboží provést prohlídku zboží a zkontrolovat množství a stav zboží, aby zjistil případné zjevné vady (zejména chybějící či zaměněné položky nebo poškození obalu). Pokud kupující zjistí zjevné vady, musí reklamaci těchto vad řádně uplatnit nejpozději do 7 dnů od převzetí zboží. Reklamaci zjevných vad kupující uplatní způsobem uvedeným v čl. 8.2 výše (písemným oznámením prodávajícímu, např. faxem či e-mailem) a její oznámení musí obsahovat: a) číslo prodejního dokladu (faktury nebo prodejky); b) název (případně katalogové číslo) produktu, kterého se vada týká; a c) množství chybějícího či vadného produktu. (Vzor reklamačního formuláře je k dispozici na webových stránkách prodávajícího.)
Prodávající vyřizuje reklamaci zjevných vad podle svých možností co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů od uplatnění reklamace. Pokud prodávající poskytne kupujícímu náhradní plnění ještě před úplným vyřízením reklamace a následně vyjdou najevo skutečnosti, pro které nemohla být reklamace uznána jako oprávněná, je prodávající oprávněn dodatečně vyúčtovat kupujícímu cenu poskytnutého náhradního plnění.
8.4. Skryté vady: Skryté vady (tj. vady, které existovaly již při převzetí zboží, avšak kupující je nemohl zjistit ani při vynaložení veškeré odborné péče) zapisuje kupující do reklamačního listu (formuláře). Reklamační list musí obsahovat: a) identifikační údaje kupujícího (jméno/název, adresa bydliště/sídla); b) označení vadného výrobku (název a případně katalogové číslo); c) množství reklamovaného (vadného) zboží; d) popis zjištěné vady nebo způsobu, jak se vada projevuje; e) datum prodeje reklamovaného výrobku; f) datum uplatnění reklamace; a g) podpis kupujícího.
Zástupci prodávajícího vyřizují reklamace skrytých vad na základě obdržení řádně vyplněného reklamačního listu; ten může kupující doručit prodávajícímu elektronicky (e-mailem či faxem) anebo v listinné podobě (poštou). Reklamace skrytých vad se vyřizují zásadně poskytnutím dobropisu (vrácením uhrazené ceny) nebo náhradním plněním (výměnou zboží za nové).
8.5. Společná ustanovení k reklamacím: Předpokladem vyřízení reklamace je uznání reklamace prodávajícím jako oprávněné. Není-li dále uvedeno jinak, platí, že poskytnutí náhradního plnění kupujícímu se považuje zároveň za uznání reklamace ze strany prodávajícího.
Prodávající neuzná reklamaci v případě, že: (i) reklamace nebyla uplatněna včas; nebo (ii) reklamovaná vada prokazatelně neexistovala již v okamžiku převzetí zboží kupujícím.
Prodávající dále vylučuje ze své odpovědnosti (nelze reklamovat) tyto vady zboží: (a) vady obalu výrobku, které byly reklamovány až po předání a převzetí zboží; (b) mechanické poškození výrobku nebo jeho znečištění vzniklé po převzetí zboží kupujícím; (c) zboží, které je opatřeno cenovými nálepkami či je uloženo v obalech jiných osob (nejde o původní obal prodávajícího); a (d) jakékoli jiné vady uplatněné kupujícím, pokud je zřejmé, že při převzetí zboží nemohly existovat (tj. vznikly až následně).
8.6. Náklady spojené s vyřízením oprávněné (prodávajícím uznané) reklamace nese prodávající.
8.7. V ostatním se vyřizování reklamací řídí ustanoveními § 1914 až 1925 a § 2099 až 2117 občanského zákoníku, a v případě kupujícího-spotřebitele také ustanoveními § 2161 až 2174 občanského zákoníku.
9. Další práva a povinnosti smluvních stran
9.1. Kupující nabývá vlastnictví ke zboží zaplacením celé kupní ceny zboží.
9.2. Prodávající není ve vztahu ke kupujícímu vázán žádnými kodexy chování ve smyslu ustanovení § 1820 odst. 1 písm. n) občanského zákoníku.
9.3. Vyřizování stížností spotřebitelů zajišťuje prodávající prostřednictvím elektronické pošty. Stížnosti lze zasílat na elektronickou adresu prodávajícího motocentrumhk@motocentrumhk.cz. Informaci o vyřízení stížnosti zašle prodávající na elektronickou adresu kupujícího. Prodávající nestanovil žádná další zvláštní pravidla pro vyřizování stížností.
9.4. K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869, internetová adresa: adr.coi.cz/cs. Platformu pro řešení sporů on-line, nacházející se na internetové adrese ec.europa.eu/consumers/odr, je možné využít při řešení sporů mezi prodávajícím a kupujícím z kupní smlouvy.
9.5. Evropské spotřebitelské centrum Česká republika, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, internetová adresa: www.evropskyspotrebitel.cz je kontaktním místem podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line).
9.6. Kupující se může obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru. Prodávající je oprávněn k prodeji zboží na základě živnostenského oprávnění. Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Česká obchodní inspekce vykonává ve vymezeném rozsahu mimo jiné dozor nad dodržováním občanského zákoníku a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
9.7. Kupující tímto přebírá nebezpečí změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2 občanského zákoníku.
10. Ochrana osobních údajů
10.1. Svou informační povinnost vůči kupujícímu ve smyslu čl. 13 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen „nařízení GDPR“) související se zpracováním osobních údajů kupujícího pro účely plnění kupní smlouvy, pro účely jednání o kupní smlouvě a pro účely plnění veřejnoprávních povinností prodávajícího plní prodávající prostřednictvím zvláštního dokumentu (Zásady zpracování osobních údajů).
11. Zasílání obchodních sdělení a ukládání cookies
11.1. Kupující souhlasí ve smyslu ustanovení § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se zasíláním obchodních sdělení prodávajícím na elektronickou adresu či na telefonní číslo kupujícího. Svou informační povinnost vůči kupujícímu ve smyslu čl. 13 nařízení GDPR související se zpracováním osobních údajů kupujícího pro účely zasílání obchodních sdělení plní prodávající opět prostřednictvím zvláštního dokumentu.
11.2. Své zákonné povinnosti související s ukládáním cookies na zařízení kupujícího plní prodávající taktéž prostřednictvím zvláštního dokumentu (Zásady používání cookies), jenž je dostupný na webové stránce.
12. Doručování
12.1. Kupujícímu může být doručováno na jeho elektronickou adresu (e-mail uvedený v objednávce či uživatelském účtu). Kupující je povinen zajistit funkčnost a pravidelnou kontrolu této své e-mailové schránky.
13. Závěrečná ustanovení
13.1. Pokud vztah založený kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany sjednávají, že vztah se řídí českým právem. Volbou práva podle předchozí věty není kupující, který je spotřebitelem, zbaven ochrany, kterou mu poskytují ustanovení právního řádu, od nichž se nelze smluvně odchýlit a jež by se jinak použila v případě neexistence volby práva dle ustanovení čl. 6 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 ze dne 17. června 2008 o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy (Řím I).
13.2. Je-li nebo stane-li se některé ustanovení obchodních podmínek neplatným nebo neúčinným, nastoupí namísto neplatných ustanovení ustanovení, jehož smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností jednoho ustanovení není dotčena platnost ostatních ustanovení.
13.3. Kupní smlouva včetně obchodních podmínek je archivována prodávajícím v elektronické podobě a není přístupná (kupující obdrží e-mailové potvrzení obsahující aktuální znění obchodních podmínek jako přílohu).
13.4. Přílohu obchodních podmínek tvoří vzorový formulář pro odstoupení od kupní smlouvy (spotřebitelem).
13.5. Kontaktní údaje prodávajícího pro komunikaci a doručování: adresa MOTOCENTRUM HK, spol. s r.o., Kladská 1194/18, 500 03 Hradec Králové; adresa elektronické pošty motocentrumhk@motocentrumhk.cz; telefon +420 495 270 075. Prodávající v současné době neposkytuje jiný interaktivní prostředek on-line komunikace (chat) s kupujícím.
V Hradci Králové dne 7. listopadu 2025